سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه لازم است برای راه اندازی یک سیستم صوتی قدرتمند بدانید

یکی از لذت بخش ترین لذت های رانندگی، گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه در زمانی است که پشت فرمان نشسته اید. در این مطلب می خواهیم اطلاعات کافی در مورد سیستم های صوتی خودرو را در اختیار شما قرار دهیم و به شما بگوییم که چگونه می توانید یک سیستم صوتی مناسب برای خودروی خود فراهم کنید.

3 بخش اصلی سیستم صوتی خودرو

هر سیستم صوتی خودرو از چندین بخش مختلف ساخته شده است، این در حالی است که مهمترین بخش های سیستم صوتی خودرو شامل بخش های زیر هستند:

  • واحد اصلی یا همان پخش (HU)
  • تقویت کننده یا آمپلی فایر
  • بلندگوها یا همان باند ها

مغز سیستم صوتی خودرو شما یا همان دستگاه پخش

مهم نیست که بقیه اجزای تشکیل دهنده سیستم صوتی شما چقدر خوب و با کیفیت باشند. در صورتی که دستگاه پخش مناسبی نداشته باشید، سیستم صوتی شما از لحاظ کیفیت خواهد لنگید. به همین دلیل است که پیش از خرید سیستم صوتی برای خودرو خود، حتماً باید به این نکته توجه کنید.

این قطعه ممکن است با نامهایی همانند ضبط و پخش، دستگاه استریو، واحد اصلی، یا هد سیستم صوتی نیز شناخته شود.

مولفه های احتمالی یک دستگاه پخش اتومبیل

قیمت

رنج قیمتی دستگاه هایی که می توانید به عنوان بخش سیستم صوتی خود در نظر بگیرید، بسیار گسترده است و به همین دلیل است که باید پیش از هر کاری گزینه های احتمالی خود را محدود کنید.

اندازه

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب این وسیله اندازه آن است، چنانچه اندازه پخش مورد نظر با مدل خودرو شما سازگار نباشد، باید به فکر خرید یک مدل دیگر باشید.

قدرت خروجی

توان یا قدرت سیستم های صوتی به صورت معمول به حد کافی بالا نیستند و به همین دلیل است که افراد از آمپلی فایر استفاده می کنند. البته این بدان معنا نیست که شما همیشه مجبور به انجام این کار خواهید بود. در صورت عدم نیاز به صداهای بسیار بلند و کافی بودن صداهای متوسط برای شما ممکن است نیاز شما توسط مدل خاصی از این دستگاه ها رفع شود.

امکان پخش تصویر

یکی دیگر از امکاناتی که می توانید در مورد سیستم صوتی برای دستگاه پخش در نظر بگیرید امکان پخش تصاویر است.

امکان مکان یابی و کار به عنوان جی پی اس

امکان استفاده از دستگاه صوتی به عنوان راهنمای مسیر با وجود جی پی اس در درون دستگاه می تواند یک امکان بسیار مفید برای دستگاه شما باشد.

امکان اتصال به دستگاه های هوشمند

امکان وصل شدن گوشی های هوشمند به دستگاه پخش سیستم صوتی می تواند برای بسیاری از افراد مهم باشد. این اشخاص می خواهند در زمان رانندگی از سیستم صوتی برای پاسخ دادن به تماس ها کمک بگیرند و برای پخش موسیقی روی سیستم خود به قایل های داخل تلفن دسترسی داشته باشند.

آمپی فایر قلب سیستم صوتی

تنها در صورتی به این وسیله احتیاج نخواهید داشت که پخش موسیقی با صدای متوسط و کم برای شما کافی باشد. در غیر این صورت اگر بخواهید به موسیقی با صدای بلند گوش کنید، باید از آمپلی فایر استفاده کنید.

آمپلی فایر صدا را از پخش گرفته، تقویت می کند و سپس به بلندگوها می فرستد.

باند ها و بلند گوها

باندها و بلندگوها تاثیر بسزایی در صدای دریافتی از سیستم صوتی خودرو خواهند داشت. به این ترتیب است که سیستم صوتی می تواند صدایی بلند و واضح و تمیز را به شما تحویل دهد. امواج صوتی را می توان به سه دسته بم، زیر و میانه تقسیم کرد. شما برای داشتن یک سیستم صوتی مناسب باید ترکیب قابل قبولی از بیس، میدرنج، توییتر و سایر باندهای مورد نظر را داشته باشید.